آموزش گام به گام پاک کردن فایل های اضافی ویندوز

به گزارش مجله آزمون اول، .پاک کردن فایل های اضافی ویندوز به بهبود عملکرد و آزادسازی فضای ذخیره سازی یاری بسیاری می نماید. ویندوز چندین ابزار داخلی برای پاکسازی سیستم دارد که از بین آن ها می توان به Disk Cleanup اشاره نمود. ما امروز به آموزش پاک کردن فایل های اضافی ویندوز با استفاده از Command Prompt می پردازیم.

آموزش گام به گام پاک کردن فایل های اضافی ویندوز

چرا بهتر است پاک کردن فایل های اضافی ویندوز را با Command Prompt انجام دهید؟

Command Prompt یک پردازشگر فرمان داخلی است که تقریباً در تمام نسخه های ویندوز حتی ویندوز 3.1 نیز قابل استفاده است. برای بسیاری از افراد طراحی گرافیکی و رابط کاربری برنامه ای که از آن استفاده می نمایند، مهم است اما بعضی نیز ممکن است این روش را به علت کاربردی بودن و داشتن مزایا بیشتر ترجیح دهند.

ابزار Disk Cleanup و ویژگی Storage Sense در ویندوز 11 پاک کردن فایل های اضافی ویندوز را تا حد زیادی آسان نموده است. با وجود استفاده از این ابزارها، کماکان ممکن است بعضی فایل ها به صورت ناخواسته باقی بماند که می توانید آنها را به صورت دستی، با پاک کردن پوشه temp حذف کنید. علاوه بر آن شما می توانید با یاری دستورهای خاص، برای دسترسی به Disk Defragmenter، diskpart و ابزار Disk Cleanup سرعت این فرآیند را افزایش دهید.

پاک کردن فایل های اضافی ویندوز با استفاده از CMD

در زیر فهرستی از دستورها برای راه اندازی ابزار پاکسازی دیسک، پاک کردن فایل های موقت، کش حافظه و موارد دیگر آمده است. بعضی از این دستورها ممکن است از شما بخواهد که Command Prompt را به عنوان administrator باز کنید. برای انجام این کار، ابتدا cmd را در نوار جستجوی ویندوز تایپ کنید، سپس روی Command Prompt راست کلیک نموده و Run as administrator را انتخاب کنید.

چگونه هارد دیسک را با Command Prompt یکپارچه سازی کنیم؟

در حالی که تکه تکه شدن اطلاعات دیسک در هارد دیسک های قدیمی اتفاقی مرسوم است، اما این موضوع می تواند باعث مسائل در عملکرد کامپیوتر شما گردد. این از هم گسستگی اطلاعات، روی سرعت خواندن و نوشتن دیسک شما تأثیر می گذارد و در نهایت منبجر به کند شدن سیستم می گردد.

Defragmentation داده های تکه تکه شده را مجدداً مرتب می نماید تا دیسک های شما عملکرد بهتری داشته باشند. شما احتیاجی به یکپارچه سازی (defrag) دستگاه های ذخیره سازی SSD خود ندارید (و این کار نیز توصیه نمی گردد)، اما اگر از هارد دیسک مکانیکی استفاده می کنید، با استفاده از دستور زیر می توانید این کار را به سادگی انجام دهید:

  • مرحله 1: Command Prompt را به عنوان administrator باز کنید.
  • مرحله 2: در Command Prompt دستور زیر را تایپ نموده و enter را بزنید.

در دستور بالا، منظور از :c، درایوی است که می خواهید یکپارچه سازی کنید. اگر می خواهید درایو دیگری را یکپارچه سازی کنید، نماد درایو را تغییر دهید.

شما بعلاوه می توانید دستور defrag را با استفاده از سوئیچ های اختیاری نیز اجرا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از این دستور برای انجام تجزیه و تحلیل و کارهای مختلف از این لینک بهره ببرید.

پاک کردن فایل های اضافی ویندوز و دیسک با استفاده از Run Box

یکی از روش های پاکسازی دیسک بدون باز کردن Command Prompt، استفاده از دستور Run است. اگر می خواهید چند گیگابایت فضای ذخیره سازی را با پاک کردن فایل های اضافی ویندوز در دو مرحله آزاد کنید، می توانید از این روش بهره ببرید.

برای این کار باید ابزار Disk Cleanup را راه اندازی کنید و دیسک مورد نظر را به وسیله دستور Run تعیین کنید.

استفاده از Disk Cleanup برای پاک کردن فایل های اضافی ویندوز

برای استفاده از Disk Cleanup با هدف پاک کردن فایل های اضافی ویندوز، مراحل زیر را پیش رو دارید:

  • مرحله 1: کلید ترکیبی Win + R را فشار دهید تا Run باز گردد.
  • مرحله 2: دستور زیر را در Run تایپ کنید:
  • مرحله 3: در دستور بالا، به جای Drive می توانید حرفی که نماد درایو دیسکی است که قصد پاک کردن آن را دارید، جایگزین کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک پاکسازی سریع برای درایو E انجام دهید، دستور کامل به شکل زیر خواهد بود:
  • مرحله 4: برای اجرای دستور روی OK کلیک کنید یا Enter را فشار دهید.
  • مرحله 5: Run به سرعت ابزار Disk Cleanup را با انتخاب درایو تعیین شما فعال می نماید.
  • مرحله 6: فایل های مورد نظر را برای حذف انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

نحوه استفاده از Disk Cleanup Utility به وسیله Command Prompt

Disk Cleanup یک ابزار داخلی ویندوز است که به شما یاری می نماید با پاک کردن فایل های اضافی ویندوز، فضایی را در هارد دیسک رایانه خود آزاد کنید. این موضوع شامل دانلودها، فایل های موقت، سطل زباله (Recycle Bin) و حتی بعضی فایل های سیستم می گردد. می توانید از Command Prompt برای راه اندازی Disk Cleanup و انجام کارهای پاکسازی اتوماتیک به طور مستقیم بهره ببرید. در ادامه نحوه استفاده از ابزار و سوئیچ های پشتیبانی ذکر شده است.

حذف اولیه اطلاعات برای پاک کردن فایل های اضافی ویندوز

برای فعال سازی ابزار Disk Cleanup با استفاده از Command Prompt می توان از دستور cleanmgr استفاده کرد. در ادامه این مطلب به آموزش این روش خواهیم پرداخت:

  • مرحله 1: Command Prompt را باز کنید، cleanmgr را تایپ نموده و Enter را بزنید.
  • مرحله 2: در پنجره انتخاب درایو، درایو مورد نظر را انتخاب و با زدن روی OK راهی Disk Cleanup شوید.
  • مرحله 3: در پنجره Disk Cleanup، تمام فایل های کورد نطر را انتخاب و روی OK کلیک کنید.
  • مرحله 4: با انتخاب Delete Files، پاک شدن فایل ها را تایید کنید.

پاک کردن اطلاعات روی یک درایو یا پارتیشن خاص

از دستور cleanmgr و سپس انتخاب یک درایو، می توانید برای پاک کردن اطلاعات یک پارتیشن (Partition) خاص بهره ببرید.

برای مثال، دستور زیر را برای اجرای ابزار Disk Cleanup روی درایو C اجرا کنید:

ابزار Disk Cleanup ابتدا تمام فایل هایی را که می توانید حذف کنید اسکن می نماید و سپس آنها را به شما نشان می دهد. حال شما می توانید فایل مورد نظر خود را انتخاب و روی OK کلیک کنید.

پیکربندی تنظیمات Disk Cleanup Tool

برای سفارشی کردن تنظیمات مربوط به ابزار پاکسازی دیسک و پاک کردن فایل های اضافی ویندوز، می توانید از دستور cleanmgr و چندین سوئیچ از جمله sageset و sagerun بهره ببرید. اما کاربرد این دو مورد چیست؟

سوئیچ saageset:x به شما اجازه می دهد تنظیمات ابزار Disk Cleanup را پیکربندی (Configure) کنید. این سوئیچ پس از اجرا، ابزار Disk Cleanup را فعال می نماید و به شما یاری می نماید موارد خاصی را که می خواهید حذف کنید انتخاب و آنها را به میزان x اختصاص دهید. میزان x، می تواند هر میزانی از 1 تا 9999 باشد، در رجیستری ذخیره می گردد.

سوئیچ sagerun:x وظیفه محول شده به میزان x را اجرا می نماید و تمام فایل های تعیین شده را به طور اتوماتیک پاک می نماید. در ادامه نحوه عملکرد این بخش ذکر شده است:

  • مرحله 1: دستور زیر را در Command Prompt تایپ نموده و enter را فشار دهید:

در دستور بالا، 1 را با هر عددی بین 1 و 9999 جایگزین کنید. در این آموزش، با عدد 1 پیش می رویم. پس از اجرای این دستور، ابزار Disk Cleanup باز می گردد و تمام موارد ناخواسته ای را که می توانید حذف کنید نشان می دهد.

  • مرحله 2: تمام مواردی که می خواهید روی آن ها تغییراتی نظیر حذف، پاک کردن یا انتقال انجام دهید را انتخاب کنید. به عنوان مثال، فایل های نصب موقت، پاکسازی یا آپدیت ویندوز یا فایل های مربوط به برنامه های دانلود شده می تواند از این فایل ها باشد.
  • مرحله 3: پس از انتخاب انواع فایل ها برای پاکسازی، روی OK کلیک کنید تا پیکربندی تازه ذخیره گردد.
  • مرحله 4: اکنون از دستور زیر برای اجرای ابزار Disk Cleanup با تغییرات سفارشی خود بهره ببرید:
  • مرحله5 : پس از انجام این کارها، Disk Cleanup راه اندازی و آغاز به پاکسازی فایل هایی می نماید که قبلا تعیین شده و به میزان 1 اختصاص داده شده اند. در این مثال، فایل های نصب موقت، Windows Update Cleanup، فایل های برنامه دانلود شده و فایل های سطل زباله حذف می شوند.

بهینه سازی سیستم برای فضای کم

سوئیچ lowdisk همانطور که از نامش پیداست، در صورتی مفید است که فضای ذخیره سازی روی هارد دیسک شما کم باشد. این سوئیچ هنگام اجرا، به طور اتوماتیک تمام دسته بندی فایل ها را آنالیز می نماید. دستور lowdisk با حرف درایو برای پارتیشن دنبال می گردد تا فضا آزاد گردد. یک دستور کامل چیزی شبیه به این خواهد بود:

پس از اجرا، Disk Cleanup با تمام دسته بندی فایل های ناخواسته انتخاب شده در درایو D باز می گردد. برای حذف سریع همه فایل های ناخواسته، بدون درخواست کاربر، از دستور زیر بهره ببرید:

چگونه با استفاده از Command Prompt فایل های موقت را پاک کنیم؟

ویندوز معمولا فایل های موقت را برای استفاده لحظه ای ایجاد می نماید. آن ها به ندرت فضای زیادی را در هارد دیسک شما اشغال می نمایند و برای عملکرد روان سیستم شما ضروری هستند. هنگامی که کار شما تمام شد، سیستم شما باید به طور اتوماتیک آن ها را از پوشه های موقت حذف کند.

ابزار Disk Cleanup فایل های موقتی را که بیش از هفت روز از زمان فراوری آن ها می گذرد را پاک می نماید. اما اگر مجبور به تمیز کردن مکرر پوشه temp هستید، می توانید این کار را به صورت دستی یا با استفاده از Command Prompt انجام دهید.

برای مشاهده فایل های موقت، دستور زیر را در Command Prompt وارد کنید:

می توانید این فایل ها را به صورت دستی با کلید ترکیبی (Ctrl + A > Delete) از File Explorer حذف کنید یا از دستور زیر برای حذف فایل های موقت بهره ببرید:

Command Prompt به طور اتوماتیک از هر فایلی که در حال حاضر استفاده می گردد صرف نظر می نماید، اما بقیه را حذف می نماید.

نحوه حذف فایل های Prefetch با استفاده از Command Prompt

فایل های Prefetch فایل های موقتی هستند که هنگام اجرای یک برنامه در سیستم ویندوز شما ایجاد می شوند. این فایل ها حاوی اطلاعاتی هستند که برای بهینه سازی اجرای برنامه ها استفاده می گردد.

مانند سایر فایل های موقت، فایل های Prefetch اغلب فضای زیادی را در هارد دیسک شما اشغال نمی نمایند. با این حال، اگر احتیاج به حذف مکرر فایل های Prefetch دارید، می توانید از Command Prompt برای پاکسازی این فایل ها در سیستم خود بهره ببرید.

برای حذف فایل های Prefetch که منجر به پاک کردن فایل های اضافی ویندوز می گردد، باید از دستورهای زیر Command Prompt بهره ببرید:

  • مرحله 1: Command Prompt را به صورت administrator باز کنید.
  • مرحله 2: در پنجره Command Prompt دستور زیر را تایپ کنید تا فایل های prefetch را ببینید.

این دستور، پوشه prefetch را در File Explorer باز می نماید و فایل های prefetch را نشان می دهد که می توانید آن ها را حذف کنید.

  • مرحله 3: برای حذف فایل های Prefetch از دستور زیر بهره ببرید و enter را بزنید:

پس از وارد کردن این دستورها، Command Prompt فهرستی از تمام فایل های Prefetch حذف شده را نشان می دهد.

پاک کردن هارد دیسک با استفاده از Disk part

اگر می خواهید کل هارد دیسک را پاک کنید، می توانید از ابزار disk part بهره ببرید. Disk part یک ابزار خط فرمان (Command-Line) ویندوز است که از بیش از 38 دستور برای عملنمودهای مختلف پشتیبانی می نماید. برای پاک کردن دیسک، می توانید از دستور پاک کردن disk part بهره ببرید. پس از اجرا، تمام داده ها را حذف می نماید و دیسک را به فضای خالی تبدیل می نماید.

هنگام استفاده از ابزار disk part احتیاط کنید. استفاده از دستور نادرست می تواند تمام داده های شما را پاک کند و ممکن است اصلا نتوانید هیچ یک از آن ها را بازیابی کنید. بنابراین، قبل از استفاده از این ابزار یک نسخه پشتیبان از اطلاعات حیاتی سیستم خود تهیه کنید.

پاک کردن هارد دیسک

برای پاک کردن هارد دیسک و فایل های اضافی ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله 1: ابتدا در Command Prompt عبارت disk part را تایپ نموده و enter را بزنید.
  • مرحله 2: در مرحله بعد فهرست disk را تایپ کنید تا تمام دیسک های نصب شده روی سیستم خود را مشاهده کنید.
  • مرحله 3: دیسک مورد نظر را انتخاب کنید. مثلا:
  • مرحله 4: اگر شرایط دیسک آفلاین نشان داده شد، online disk را تایپ نموده و enter را بزنید.
  • مرحله 5: برای پاک کردن دیسک خود، دستور زیر را تایپ نموده و enter را بزنید:
  • مرحله 6: پس از تکمیل، exit را تایپ کنید تا diskpart را ببندید.

آموزش گام به گام پاک کردن فایل های اضافی ویندوز ؛ سخن پایانی

شما با استفاده از Command Prompt، می توانید به طور دقیق به پاک کردن فایل های اضافی ویندوز بپردازید. این دستور بعلاوه برای انجام اقدامات پیشرفته مختلف، از جمله حذف فایل های ناخواسته نیز مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید از ابزار پاکسازی دیسک هایی که دارای رابط کاربری گرافیکی مجذوب کننده هستند، بهره ببرید. در نظر داشته باشید Command Prompt می تواند با تمیز کردن انواع خاصی از فایل ها و پاک کردن دیسک ها کار شما را تا حد زیادی آسان کند.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 آذر 1402 بروزرسانی: 4 آذر 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 42922

به "آموزش گام به گام پاک کردن فایل های اضافی ویندوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش گام به گام پاک کردن فایل های اضافی ویندوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید