الگوی توسعه پایدار چگونه شکل می گیرد؟

به گزارش مجله آزمون اول، توسعه یک مفهوم چند بعدی است که از جنبه های مختلف همچون مالی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و جغرافیایی قابل آنالیز است. این عوامل زمینه ساز توسعه در مفهوم کلی هستند، به طور معین درباره ایران و از بعد توسعه می توان گفت در حال گذر هستیم و رسیدن به توسعه خود مستلزم تحقق شروط و الزاماتی است. از سوی دیگر با آنالیز جزئی تر مفهوم توسعه رابطه ای میان این مفهوم با رشد مالی وجود دارد.

الگوی توسعه پایدار چگونه شکل می گیرد؟

رشد یک امر کمی و مالی است که جنبه فراوریی دارد یعنی اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید رشد فراوری را به صورت سالانه تجربه کنیم. در حالی که توسعه یک امر کیفی است و ما زمانی به توسعه می رسیم که رشد فراوری قابل قبول داشته باشیم. حال لازمه رسیدن به رشد فراوری ارتقای سرمایه گذاری، ظرفیت سازی در حوزه سرمایه گذار ی، افزایش زیرساخت ها و سیستم های مخابراتی است، البته نباید از امور فرهنگی همسو با توسعه هم غافل باشیم، به عنوان مثال فرهنگ کار باید ارتقا یابد هم کار نمایند و هم بهره وری داشته باشند، بدین معنا که نتیجه کار مثبت باشد یا اینکه مردم در دوره ای باید مصرف را کاهش دهند و پس انداز نمایند؛ مشخصاً در رابطه با اقتصاد ایران می توان گفت در حال توسعه است و هنوز توسعه کامل پیدا نکرده است. با این شرح که موانعی بر سر راه توسعه وجود دارد که اگر برطرف گردد می توان به توسعه رسید؛ یکی از این موانع فقدان برنامه ریزی برای توسعه است، همچنین باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم و فراوری نمایندگان را کمک کنیم. اما نکته قابل تأمل این است که دولت باید دولت توسعه گرا باشد و سیاست ها در جهت فراوری و رشد باشد؛ در حالی که هم اکنون سیاست های جاری همسو با این گزاره نیست. مصداق این موضوع واردات زیادی است که درگیر آن هستیم در حالی که باید خودمان فراوری داشته باشیم، به صنایع بپردازیم ،چراکه در حوزه صنعت پتروشیمی ظرفیت های خوبی وجود دارد که باید مکان یابی درستی صورت بگیرد و این مقوله درگیر وعده های نمایندگان استان ها و وعده های آنها نگردد؛ یکی دیگر از حوزه هایی که می تواند زمینه توسعه را فراهم کند رشد کشاورزی و اتصال آن به صنعت است و مهم تر از همه اینها تغییر سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه است، یعنی یادگیری باید به سمت یادگیری ضمنی برود. بدین معنا که علاوه بر آموزش شرایط کار هم فراهم گردد.کشورهای توسعه یافته اینگونه عمل می نمایند.به جد می توان گفت اینها پایه های توسعه اند. علاوه بر اینها ما باید از دامپروری، شیلات و کشاورزی حمایت کنیم تا موضوع تأمین غذا فراهم و سپس امکان صادرات ایجاد گردد.

در بحث تکنولوژی باید هم تکنولوژی ایجاد و هم وارد کنیم و سرمایه گذاری هایمان را به سمت ارزش افزوده حاصل از نفت ببریم؛ در نهایت هم دانشگاه ها باید پیوندشان را با صنعت برقرار نمایند.

در انتها می توان گفت ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران بسیار متعدد و متنوع است ، اما متأسفانه این ظرفیت ها به کار گرفته نمی گردد، در حالی که با اطمینان می توان گفت در صورت تحقق الزامات مطرح شده در کمتر از یک سال می توان به توسعه رسید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 21307

به "الگوی توسعه پایدار چگونه شکل می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی توسعه پایدار چگونه شکل می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید