باید خود را قربانی می کردیم

به گزارش مجله آزمون اول، بعد از چند ماه تمرین و مدت ها پیگیری پیروز شدند در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران نوبت اجرا بگیرند؛ اولین شب اجرا که بر صحنه رفتند، اعلام شد سالن های تئاتر از فردا تعطیل است و حکایت این گروه جوان شد؛ حکایت آنکه دیر به دست آمد و زود هم از دست رفت.

باید خود را قربانی می کردیم

این روزها تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران میزبان گروه جوانی است که نمایش بازگشت افتخارآمیز مردان جنگی را روی صحنه می برند.

آنان به تازگی اجرای خود را از سر گرفته اند ولی مدام دچار این دلهره و تشویش هستند که بار دیگر محدودیت ها اعمال و سالن های تئاتر تعطیل شوند.

حسین شهبازی کارگردان این نمایش در گفت و گو با خبرنگاران از انگیزه های خود برای اجرای نمایش در دوران کرونا سخن گفت و از هنرمندان با سابقه تئاتر گلایه کرد که در این شرایط، تئاتر و گروه های جوان را تنها گذاشته اند.

او در آغاز گفت: تمرین این نمایش را از اردیبهشت سال گذشته آغاز کردیم. بعد از کلی پیگیری پیروز شدیم برای اسفند سال گذشته در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران نوبت اجرا بگیریم ولی درست یک شب بعد از اولین اجرای مان، سالن های تئاتر به دلیل همه گیری کرونا تعطیل شد و تا چند ماه این سکوت ادامه داشت.

شهبازی ادامه داد: راستش این ترس را داشتیم که نوبت اجرای مان را از دست بدهیم چون این سالن متقاضیان زیادی دارد. ضمن اینکه با گذشت زمان، تازگی و جذابیت کار برای خودمان از دست می رفت.

او افزود: به هر حال باید پذیرفت گروه هایی که بدون بازیگران چهره کار می کنند، عموما چشم انداز اقتصادی ندارند. ما برای دلخوشی خودمان و کسب تجربه کار می کنیم و دوست داشتیم زودتر این کار به نتیجه برسد و دنبال کارهای دیگرمان برویم.

این کارگردان جوان با بیان اینکه معلوم نیست کرونا چه زمان تمام شود، افزود: ممکن است کرونا فعلا با ما بماند. سالن انتظامی هم باید مانند دیگر سالن ها باز می شد و ما هم فکر کردیم چاره ای نیست و باید خود را قربانی کنیم و این سالن هم باید خود را محک بزند.

او درباره شرایط تماشاگران در این سالن شرح داد: در شرایط فعلی، بیشتر سالن ها خالی هستند و جالب است پیشکسوتانی که در شرایط غیر کرونایی، از عشق به تئاتر دم می زدند، هیچ یک حاضر نشدند روی صحنه بروند در صورتی که اگر آنان پا پیش می گذاشتند، شاید تماشاگران بیشتری به سالن های تئاتر می آمدند ولی رویه این دوستان باسابقه نشان داد آنان بیشتر به فکر پول تئاتر هستند تا خود این هنر.

او ادامه داد: حتی اگر حاضر نیستند خودشان روی صحنه بروند، می توانستند دست کم با ضبط دو تا ویدیو، تماشاگران را به تئاتر دیدن تشویق کنند. تئاتر که از رستوران و وسیله عمومی خطرناک تر نیست ولی خب آنان تئاتر را کنار گذاشته اند چون از نظر اقتصادی، نمی صرفد!

شهبازی ابراز تاسف کرد: تئاتر دارد نفس های آخر را می کشد و هر لحظه فکر می کنیم این نفس ها تمام می شود. از ماه مهر که دوباره کرونا اوج گرفت، مخاطب هم ریزش پیدا کرده است.

او در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک کارگردان جوان تئاتر چه چشم اندازی، مقابل خود می بینید؟ گفت: راستش الان هیچ! اگر با همین شرایط پیش برویم، هیچ چشم اندازی برای آینده مان نداریم.

شهبازی یادآوری کرد: پیش از کرونا که تعداد سالن های خصوصی افزایش پیدا کرد و بازیگران مطرح روی صحنه می رفتند، هرچند جنبه هنری تئاتر کمرنگ شد ولی کسانی مانند ما می توانستیم در این سالن ها نوبت اجرا بگیریم و دست کم تجربه حضور روی صحنه را به دست آوریم ولی الان هیچ افق روشنی پیش روی مان نیست.

او با ابراز تاسف از کم توجهی به هنر ادامه داد: دل آدم از این شرایط می گیرد . گویی مقوله هنر، کودک سر راهی است که رها شده است.

حسین شهبازی در سرانجام گفت: قرار است 20 اجرا داشته باشیم ولی الان همه اعضای گروه دچار اضطراب شده اند چون احتمال محدودیت های بیشتر وجود دارد و مدام در این برزخ هستیم که آیا اجرای مان دوباره تعطیل می شود یا نه. ای کاش اگر قرار به تعطیلی است، زودتر اعلام کنند تا از این دلهره و سرگردانی نجات پیدا کنیم.

گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:نویسنده : شهرام احمد زاده، تهیه کننده: امیر دژاکام، کارگردان : حسین شهبازی، بازیگران : ابوالفضل جمشیدی، حامد پورمحمد، عارف عباسی، بهرام کاظمی، احسان امیدی، بهار پوزش پور، ناصر عزتی، سمانه شعاعی، سید علی افضلی، غزل جمشید آبادی،طاهر رجبی، سید جواد آیت، میثاق یوسفی، باصدای : سحر سلیمان زاده، نجمه صفایی، طراح گریم: احمد نگهبان ، طراح نور: امین مافی ، طراح پوستر و بروشور: امیر رجبی، فیلمبردار: امین مافی ، مهندسی صدا و تیتراژ: حسین صمیمی ، ساخت تیزر: امیر صالحی ، طراح لباس : حسین شهبازی، عکاس: مریم اصلانی، آیدا دژاکام ، ساغر خواجه امیری، روابط عمومی : امین کردبچه . ثریا تیموری، مجری طرح: موسسه اندیشه ماهان.

این نمایش هر شب ساعت 19:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می رود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16403

به "باید خود را قربانی می کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید خود را قربانی می کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید