آنالیز صندلی ابزارهای اقتصادی در بورس ایران

به گزارش مجله آزمون اول، شواهد حاکی از آن است که جعبه ابزارهای اقتصادی در بورس ایران سال گذشته تکمیل شد و به جز چند مورد، همه ابزارهایی که در بازار بورسهای جهانی وجود دارد، در بورس ایران هم به کار گرفته می گردد. چالشی که در این حوزه وجود دارد این است که هنوز سواد کافی برای به کارگیری این ابزار در بورس ایران وجود ندارد و بسیاری از این ابزارها بلااستفاده مانده اند.

آنالیز صندلی ابزارهای اقتصادی در بورس ایران

به گزارش خبرنگاران، بورس های اوراق بهادار با راه اندازی ابزارهای اقتصادی جدید می توانند گزینه های سرمایه گذاری جدیدی را در اختیار سرمایه گذاران، شرکت ها و نهادهای اقتصادی قرار دهند تا هر یک از آنها مطابق با اهداف و احتیاجهای خود اقدام به سرمایه گذاری در این ابزارها نمایند. بورس های اوراق بهادار از این طریق می توانند جذابیت بازارهای خود را افزایش داده و در نتیجه سرمایه گذاران و نهادهای اقتصادی بیشتری را به سرمایه گذاری در بورس سوق دهند.

ابزارهای اقتصادی نقش قابل توجهی را در گسترش بازار سرمایه ایفا می نمایند و بازار سرمایه احتیاج ضروری به ابزارهای بازارساز و ابزارهای جدید اقتصادی دارد تا بتواند وظیفه اصلی خود جهت جلب سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه ایفا نماید تا بازار سرمایه از کارآمدی لازم در این زمینه برخوردار باشد. توجه به گستردگی این ابزارها که در حال حاضر در بیشتر بورس های عمده جهان در حال معامله هستند، موجب گستردگی بازار سرمایه کشورها می شوند و موسسات احتیاجمند از راه بازارهای اولیه و ثانویه احتیاجهای اقتصادی خود را تامین نمایند.

ابزارها هستند، استفاده نمی شوند!

می توان گفت یکی از مهم ترین اهداف به کارگیری ابزارهای اقتصادی در بورس، کاهش ریسک ناشی از نوسانان است. در این راستا کارشناسان بر این باورند که با شناخت ابزارهای مختلف اقتصادی می توان همه افراد جامعه را که تمایل به سرمایه گذاری دارند به نحوی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق کرد.

درحال حاضر تقریبا جعبه ابزارهای اقتصادی ایران به جز چند مورد شامل قراردادهای آینده ارزی، سواپ ارزی، اختیارهای معامله ارزی و... در بورس ایران تکمیل است. در حوزه اوراق بدهی به دلیل اقداماتی که در سازمان بورس وجود داشته ابزارهای مختلفی در دسترس قرار گرفته است و جعبه ابزار ما برای تامین اقتصادی در حوزه بدهی تقریبا تکمیل است و چالشی که در این حوزه وجود دارد این است که به دلیل پیچیدگی هایی که این اوراق، مخصوصا اوراق رهنی، اوراق منفعت و اوراق خرید دین دارد احتیاجمند این هستیم که مدیران بنگاه ها در سمینارها و کلاس های آموزشی با این ابزارها بیشتر آشنا شوند تا بتوانند از آن ها استفاده نمایند.

راه اندازی فروش استقراضی، فراموشی وارانت

در این راستا وعده راه اندازی فروش استقراضی و وارانت از اواخر سال 1397 داده شد، دو ابزاری که یکی از آن ها بنا بر حکم کمیته فقهی از فروش استقراضی به فروش تعهدی تغییر نام داده و در ماه پایانی سال 1398 راه اندازی شد و درمورد دیگری مسئولان زیر بار اینکه وعده راه اندازی وارانت را داده بودند نرفتند و به نظر نمی رسد به دنبال راه اندازی این ابزار باشند.

امکان عملیاتی شدن ابزارهای جدید وجود دارد

با این حال با وجود اینکه گفته میگردد همه ابزارهای اقتصادی که در جهان است، در بورس ایران هم وجود دارد، حسن امیری-معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس- به خبرنگاران اعلام نموده بود:امکان عملیاتی شدن و به بازار آمدن ابزارهای جدید اقتصادی وجود دارد. اما باید توجه داشت تنوع این ابزارها بسیار وسیع است. ممکن است برای صنعت خاصی ابزار و نواری جدیدی باشد. نقش شرکت های تامین سرمایه این است که مهندسی اقتصادی نمایند و ابزارسازی جدید نمایند. حتی ممکن است ابزارهای مختلف را برای یک پروژه باهم استفاده نمایند. این روشهایی است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال ابزارهای حوزه بیمه هنوز راه اندازی نشده است و امکان عملیاتی شدن و به بازار آمدن آن ها وجود دارد.

وی درمورد اینکه با وجود اینکه بعضی ابزارهای اقتصادی مدت هاست وارد بازار شده اند اما سرمایه گذاران و کارگزاران دانش کافی برای استفاده از این ابازارها را ندارند، شرح داد:به هر حال ابزارهای جدید که وارد بازار سرمایه می گردد تا زمانی که عملیاتی شوند و عامه مردم بتوانند عانمه از آن استفاده نمایند فرایند طولانی مدت است. نقش فرهنگ سازی و برگزاری سمینار و دوره هایی که بورس و فرابورس در شهرستان ها برگزار می نمایند به توسعه این فرهنگ در سطح جامعه یاری می نماید. می توان گفت بازار سرمایه از لحاظ ابزار اقتصادی کامل است اما درمورد استفاده از این ابزارها باید کار بیشتری انجام گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 8985

به "آنالیز صندلی ابزارهای اقتصادی در بورس ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز صندلی ابزارهای اقتصادی در بورس ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید