تامین امنیت قضایی و اقتصادی در جهت بهبود فضای کار ، از زندانیان مرخص شده، فقط یک بازداشت مجدد داشتیم، اظهارات رئیس پلیس تهران دقیق نبود

به گزارش مجله آزمون اول، سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال جدید با هدف تحقق جهش تولید،تلاش می کنیم تا با کمک و حمایت حقوقی و تامین امنیت قضایی و اقتصادی برای تولید کنندگان به بهبود فضای کسب و کار ضمن مبارزه همه جانبه و مقتدرانه و قاطع با فساد و قاچاق کالا، کمک کنیم.

تامین امنیت قضایی و اقتصادی در جهت بهبود فضای کار ، از زندانیان مرخص شده، فقط یک بازداشت مجدد داشتیم، اظهارات رئیس پلیس تهران دقیق نبود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران؛ بیست و سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، دقایقی پیش بصورت اینترنتی و پخش زنده آغاز شد.

غلامحسین اسماعیلی در این نشست با اشاره به نامگذاری سال 99 بعنوان جهش تولید، از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: قوه قضائیه در سال 1398 که هدف نظام و راهبرد مشخص شده رهبری، رونق تولید بود، با تلاش همکاران قضایی خود، از تعطیلی بیش از 990 واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحد ها جلوگیری و به وظیفه خود در تحقق رونق تولید عمل کرد.

اسماعیلی ادامه داد: در سال 1399 و با هدف تحقق جهش تولید نیز سعی می کنیم تا با کمک و حمایت حقوقی و قضایی از واحد های تولیدی، تامین امنیت قضایی و اقتصادی برای تولید کنندگان، اصلاح ساختار های فساد زا، حذف دالان های تاریک و صدور مجوز و امضا های طلایی به بهبود فضای کسب و کار ضمن مبارزه همه جانبه و مقتدرانه و قاطع با فساد و قاچاق کالا، کمک کنیم.

وی شرح داد: یکسال و یک ماه از آغاز دوره تحول و مدیریت جدید قوه قضاییه می گذرد و تلاش کردیم تا مردم و مخاطبان ما و همکاران ما تحول را به خوبی احساس کنند و مراجعین به دستگاه قضا و عامه مردم طعم شیرین عدالت و خدمت را بچشند و از خداوند و همه همکاران عزیزمان که با تلاش و مجاهدت شبانه روزی در این راستا گام برداشتند سپاسگزاری می کنم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اصلاح روش های مدیریتی در سطوح مختلف قوه قضائیه با استفاده از روش های مدیریتی فعال و پویا این مهم انجام شد در سال گذشته رییس قوه قضائیه، 17 سفر استانی انجام دادند و اگر ویروس کرونا در روز های پایانی سال شایع نمیشد، این سفر ها به عدد 20 می رسید.

وی افزود: علاوه بر سفر های استانی بازدید های میدانی فراوانی از 8 واحد قضایی در تهران، یک واحد قضایی در مشهد، 6 زندان در تهران و استان های مختلف بازدید شد البته به تبعیت از رئیس دستگاه قضا، تعداد بازدید های مدیران قضایی از زیر مجموعه خود در سال 98 در مقایسه با سال 97 رشدی بیست درصدی از 62 درصد داشته است. این یعنی مدیریت فعال و مردمی توام با نظارت های میدانی بر عملکرد مجموعه های تابعه دستگاه قضایی.

غلامحسین اسماعیلی گفت: صدور دستورالعمل رسیدگی به پفراینده های مسن از دیگر اقدامات قوه قضائیه در سال گذشته بود؛ بیش از 50 درصد از پفراینده های مسن در دی و بهمن 98 رسیدگی شد، اما شیوع ویروس کرونا فرصت استقرار اجرای این دستورالعمل در اسفند ماه را نداد البته رسیدگی به این پرنده ها و اجرای این دستورالعمل در سال 99 ادامه می یابد و در 6 ماهه سال 99 بخش عمده ای پفراینده مسن مشخص تکلیف خواهد شد.

وی افزود: در سال 98 و در شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی در تهران، در مورد 260 مفسد اقتصادی، در خراسان رضوی، 303 مفسد اقتصادی، در فارس 31 نفر، در اصفهان 30 نفر، در هرمزگان 11 نفر، در گلستان 3 نفر، در قم 3 نفر از مفسدان اقتصادی رای قطعی صادر شد.

اسماعیلی گفت: در سال 98، قوه قضائیه، 1500 میلیارد از اموال تعاونی افضل توس، 1450 میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت، 300 میلیارد تومان از اموال تعاونی فرشتگان، 600 میلیارد تومان از اموال تعاونی ثامن الحجج را به بانک مرکزی انتقال داد و 435 میلیارد نیز به مردم و سپرده گذاران پرداخت شد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر شیوه دادرسی در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: روز گذشته، دستورالعمل رسیدگی به پفراینده های قضایی در جلسه شورای عالی تبیین شد. جزییات این دستورالعمل امروز در نشست معاون اول قوه قضاییه با تعدادی از معاونین نهایی می شود و پس از تصویب رئیس قوه قضائیه، فردا در ویدوئو کنفرانس مشترک شورای عالی قوه قضاییه و روسای کل و دادستان های مراکز استان ها ابلاغ می شود.

اسماعیلی گفت: در این دستورالعمل که منطبق با سیاست های ستاد ملی مقابله با کروناست، تلاش شد تا سلامت همکاران ما، سلامت مراجعین با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از نوبت دهی و فناوری اطلاعات و سامانه های مربوطه رعایت شود تا سلامت همکاران و مراجعین به خطر نیفتد چراکه دادرسی تعطیل بردار نیست و ما جمع بین سلامت و انجام وظیفه و تدبیر را در این دستور العمل لحاظ کردیم.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد ادعای ابتلای یکی از هم بندان محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران و علت عدم اعطای مرخصی به این فرد گفت: این ادعا که در زندان و اندرزگاهی محمد علی نجفی، یک نفر مبتلا به ویروس کرونا شده، صحت ندارد و به هیچ عنوان هیچ کدام از افراد مبتلا به بیماری کرونا نیستند.

وی در مورد علت عدم اعطای مرخصی به محمد علی نجفی گفت: مرخصی به کسانی اعطا می شود که محکومیت قطعی دارند و محکومیت قطعی برای محمد علی نجفی صادر نشده و با قرار بازداشت در زندان هستند بنابراین از دایره شمول مرخصی خارج است.

وی افزود: بعد از قطعی شدن رای صادره در مورد نجفی، درباره مرخصی وی تصمیم گرفته می شود کما اینکه اگر رای او قطعی بود، در این ایام مشمول مرخصی می شد.

اسماعیلی در مورد اعطای مرخصی به زندانیان گفت: قوه قضائیه تمایل دارد که یکایک زندانیان در چارچوب ضوابط از تسهیلات و امتیازات مناسب برخوردار شوند. سه گروه از زندانیان بعد از اعطای مرخصی و بعد از اعطای عفو در زندان باقی ماندند یک گروه مرتکبان جرایم خشن هستند.

وی در مورد نظر رئیس پلیس پایتخت که اعلام کرده بود سرقت ها به دلیل عفو و مرخصی قوه قضائیه بیشتر شده است گفت: از زحمات نیروی انتظامی تشکر می کنم، این اظهار نظر یک بررسی دقیق نبود مطابق آن بررسی کردیم و اولاً در ایام 45 روزه اخیر، آمار سرقت ها کاهش داشته است. این گفته که سرقت ها توسط زندانیان به مرخصی آمده اجرا شده است صحت ندارد، البته بودند افرادی که سابقه داشتند، اما جزو کسانی که به مرخصی آمدند، نبودند.

وی شرح داد: افرادی بودند که سابقه داشتند و در این ایام بازداشت شدند، اما نه این که جزو مرخصی بگیران باشند بلکه این افراد محکومیت شان به اتمام رسیده و آزاد شده اند و ربطی به این مرخصی ها نداشته است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: عددی را اعلام کردند که بعداً به 41 نفر تقلیل دادند، باید بگویم عملاً تا امروز فقط یک زندانی که به مرخصی آمده بود در تهران بازداشت مجدد شده است. بیشتر این زندانیان ضوابط و مقررات را رعایت کردند.

وی درباره فرار زندانیان سقز گفت: در این ایام متاسفانه دو حادثه در برخی زندان ها داشتیم از جمله در زندان سقز که با یک برنامه ریزی و توطئه از ناحیه تعدادی از زندانیان انجام شد و در کنارش با سهل انگاری برخی از کسانی که در حوزه زندان خدمت می کردند شاهد فرار زندانیان از سقز بودیم.

اسماعیلی افزود: بلافاصله اعلام کردیم که هم این زندانیان دستگیر شوند و هم با افرادی که قصور کردند برخورد شود. برای برخی از آن هایی که قصور کردند، پفراینده تشکیل دادیم که برخی بازداشت شدند و با همکاری مراجع و مجموعه زندانبان بیشتر این زندانیان دستگیر شدند و تعدادی خود معرف امدند.

غلامحسین اسماعیلی گفت: خوشبختانه هم عامل اصلی و محرک و طراح این توطئه دستگیر شد و هم در بین فراریان تمامی کسانی که جرایم خشن انجام داده بودند و جزو مجرمین خطرناک بودند به موقع دستگیر شدند. کسانی که باقی ماندند، اتهامات سنگینی ندارند. ما در اولیت اول، دستگیری کسانی را قرار داده بودیم که جرم سنگین داشتند که با صلابت آن ها را شناسایی کردیم و به زندان برگردانیم و مجازات می کنیم.

وی افزود: بهتر است کسانی که باقی ماندند خودشان برگردند. آن ها جزو کسانی اند که مجازات سبک دارند و فریب خوردند، اما یک درسی برای عوامل زندانبانی شد و خوشبختانه توانستیم برخی از موارد که دنبال تحرکات جدیدی بودند را کنترل کنیم و عوامل وظیفه شناس و آگاه و هوشیار توانستند در کشور امنیت زندان ها را برقرار کنند، ما در مورد امنیت زندان ها کوتاه نمی آییم و از نیروی انتظامی و بخش های امنیتی تشکر می کنم.

اسماعیلی در مورد پفراینده شهرداران مقصر در سیل سال گذشته شیراز گفت: هم شخصیت حقوقی شهرداری و هم شهرداران وقت به پرداخت دیه و جبران خسارت محکوم شدند، البته این رأی قطعی نشده است.

وی در مورد آخرین شرایط پفراینده اکبر طبری گفت: این پفراینده به دادگاه ارسال شده است و پیش بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه دادگاه برگزار می شود.

اسماعیلی در مورد استفاده از الکل در کشور گفت: در این رابطه تعدادی توزیع کننده در شهر های مختلف بازداشت شدند و باید جوابگوی اعمال خودشان باشند و هم به مصرف کنندگان و هم به ارائه کنندگان هشدار می دهم دست از این اقدام نادرست بردارند عددی که دادند این بود که بیش از 600 نفر در این رابطه فوت شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری هومن پروین معروف به سلطان قاچاق سوخت گفت: این پفراینده یکی از پفراینده های مهم قاچاق سوخت در بوشهر بود که کشف و رسیدگی شد و الان رای در حال اجراست و میلیاردی محکوم به جزای نقدی شده است و بخشی از جزای نقدی وی نیز در اسفندماه وصول شده و در همین اسفند ماه در یک مورد 30 میلیارد تومان از جزای نقدی این محکوم واصل شد و فرایند اجرای دادنامه ادامه دارد.

وی ادامه داد: به لحاظ اهمیت موضوع قاچاق و به لحاظ لزوم برخورد قاطع با قاچاقچیان خصوصا قاچاق سوخت که از کشور ما به کشور های دیگر است و سودآوری برای سودجویان دارد با قاطعیت برخورد می شود و دستورات لازم صادر شده و رای در حال اجراست. این که گفته می شود فرد دیگری به جای این فرد زندان خوابی می کند صحت ندارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 9464

به "تامین امنیت قضایی و اقتصادی در جهت بهبود فضای کار ، از زندانیان مرخص شده، فقط یک بازداشت مجدد داشتیم، اظهارات رئیس پلیس تهران دقیق نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین امنیت قضایی و اقتصادی در جهت بهبود فضای کار ، از زندانیان مرخص شده، فقط یک بازداشت مجدد داشتیم، اظهارات رئیس پلیس تهران دقیق نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید