دلیل افزایش قیمت خودرو از زبان یکی از مدیران وزارت صمت

به گزارش مجله آزمون اول، مدیرکل صنایع حمل ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن اعلام اینکه در حال حاضر حدود 80 درصد خودروهای تحویلی توسط خودروسازان مربوط به تعهدات معوق این شرکت هاست، اظهار داشت که به همین دلیل خودروسازان نمی توانند جوابگوی تعهدات جدید ایجادی باشند.

دلیل افزایش قیمت خودرو از زبان یکی از مدیران وزارت صمت

به گزارش خبرنگارانآنلاین به نقل از ایسنا، سهیل معمارباشی دوشنبه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با علت افزایش قیمت خودروها در بازار اظهار کرد: اتفاقاتی که در بازار خودرو می افتد تابعی از شرایط عرضه خودرو نیست و از شرایط فعلی اقتصاد کلان کشور پیروی می کند؛ بنابراین بخش بزرگی از افزایش قیمت ها به حوزه بانک مرکزی و تامین نقدینگی و بخش دیگری به تعهدات معوق خودروسازان برمی شود.

به گفته وی در حال حاضر 80 درصد خودروهای تحویلی به بازار توسط خودروسازان مربوط به تعهدات معوق آن هاست.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: چنانچه خودروهای عرضه شده به بازار به تعهدات و تقاضاهای جدید تعلق گیرد، قیمت در بازار خواهد شکست اما طبق برآوردها میزان تقاضای خودرو در کشور سالانه حدود یک میلیون دستگاه است که روزانه حدود 2600 تا 2700 تقاضای جدید برای خودرو ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه تولید خودرو در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، افزایش 20 درصدی و عرضه آن نیز افزایش حدود پنج درصدی داشته است، گفت: 15 درصد مابقی مربوط به تولید ناقص خودروسازان بوده است. خودروسازان به دلیل کاهش تولید طی سال گذشته، نتوانسته اند تعهدات قبلی خود را پاسخ دهند؛ بنابراین بخش زیادی از تحویل های روز مربوط به تعهدات قبلی است و تقاضاهای جدید را پوشش نمی دهد.

معمارباشی تاکید کرد: خودروسازان طرح های توسعه ای را متوقف نکرده و ملزم به عرضه خودروی ارزان قیمت با موتور کم مصرف هستند که هردو خودروساز بزرگ کشور در حال پیگیری آن هستند و تا سرانجام سال جاری نمونه این خودروها به بازار عرضه خواهند شد.

مدیرکل صنایع حمل ونقل وزارت صمت در رابطه با داخلی سازی قطعات، تاکید کرد: داخلی سازی قطعات تا جایی که صرفه اقتصادی داشته باشد، به نفع تولید داخل خواهد بود اما باید عمق ساخت داخل هم مشخص شود که قرار است تا کجا پیش رود. در همه دنیا برخی قطعات چنانچه در تیراژ بالا و بین المللی تولید نشوند، صرفه اقتصادی نخواهند داشت.

وی همچنین در رابطه با آینده بازار خودرو گفت: در بازار آزاد نمی توان پیش بینی دقیقی داشت؛ چرا که بازار تحت تاثیر عوامل متعددی واقع شده است. در حوزه تولید و عرضه به طور قطع افزایش خواهیم داشت که امید است با افزیش تولید و به تبع آن عرضه، قیمت ها کاهش یابد. ضمن اینکه با وجود شرایط کرونا، در کل دنیا تولید خودرو کاهش یافته اما تولید خودرو در ایران 20 درصد رشد نیز داشته است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 15760

به "دلیل افزایش قیمت خودرو از زبان یکی از مدیران وزارت صمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل افزایش قیمت خودرو از زبان یکی از مدیران وزارت صمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید