دنیای تازه کشف داروهای جدید با واقعیت مجازی، داروسازان با این فناوری بی گدار به آب نمی زنند

به گزارش مجله آزمون اول، فناوری واقعیت مجازی به داروسازان این امکان را می دهد تا بتوانند به یاری آن داروهای جدید کشف نمایند.

دنیای تازه کشف داروهای جدید با واقعیت مجازی، داروسازان با این فناوری بی گدار به آب نمی زنند

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، اصطلاح واقعیت مجازی (VR) برای اولین بار در سال 1987 مورداستفاده نهاده شد. از آن موقع این فناوری با سرعت زیادی رشد نموده است. واقعیت مجازی غالباً به عنوان دستگاه های فناوری به هم پیوسته توصیف می گردد. دستگاه های واقعیت مجازی شامل بخش هایی ازجمله یک تجسم سه بعدی تعاملی، نمایشگر سربند، دستکش های داده ای مجهز به یک یا چند ردیاب موقعیت، استفاده می نمایند. همچنین، این ردیاب ها جهت گیری و موقعیت کاربر را تحلیل و حس می نمایند. سپس این اطلاعات به رایانه ای که تصاویر را برای نمایش به صورت آنی به روز می نماید، گزارش می گردد.

واقعیت مجازی در واقع فناوری نوینی است که به کاربران این امکان را می دهد تا با یک محیط شبیه سازی شده رایانه ای تعامل داشته باشند.

واقعیت مجازی پزشکی

واقعیت مجازی پزشکی با امکانات بی شماری غنی سازی شده و تجربه بهبود یافته ای در زندگی پزشکان و بیماران دارد. کاربردهای واقعیت مجازی (یا واقعیت افزوده AR) شامل مشاهده جامع داده های بیمار و تصویربرداری از این داده ها برای آنالیز بخش های پیچیده بدن مانند قلب و مغز، و همچنین آنالیز بیشتر برای معاینه نمونه برداری یا برنامه ریزی جراحی فرد بیمار، می گردد.

کاربرد واقعیت مجازی در بخش داروسازی 2 نوع است؛ یا به صورت درمان یاریی و یا به عنوان جایگزینی برای داروها به کار می رود. واقعیت مجازی Immersive نیز چشم اندازهای شگرفی در مدل سازی مولکولی، معاینه بیمار و فراوری داروهای جدید دارد.

در ادامه راجع به مزایای استفاده از VR در ساخت دارو صحبت می کنیم.

زیست شیمی دانان شرکت C4XD از فناوری واقعیت مجازی برای فراوری داروهایی که می توانند بیماری های عصبی مانند پارکینسون، زوال عقل و بیماری تنفسی مزمن را درمان نمایند، استفاده می نمایند. C4XD از پایگاه داده اختصاصی مجهز خود استفاده نموده و با همکاری شرکت Invidior در کوشش است دارویی فراوری کند که بتواند اعتیاد را درمان کند.

مزیت واقعیت مجازی پزشکی

واقعیت مجازی در مقایسه با سایر روینمودهای مبتنی بر رایانه که پیش ازاین بر طراحی و کشف دارو حاکم بود، مزایای بی شماری را ارائه می دهد. واقعیت مجازی پزشکی یک نمای سه بعدی بسیار عالی از ساختارها و اهداف مولکولی ارائه می دهد که دانشمندان را قادر می سازد با ورود به آن ها، این مدل های مولکولی را تجربه نموده و با آن ها تعامل نمایند.

در طی چند سال گذشته، افزایش هزینه های فراوری دارو باعث سوءاستفاده و فریب خوردن سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای تأیید داروها شده است. این امر باعث می گردد که کشف داروهای جدید بسیار مهم و بحرانی باشد. البته چندین داروی ترکیبی وجود دارد که تا به امروز مورد سوءاستفاده قرار نگرفته و احتمالات زیادی برای ارائه آن ها وجود دارد. به هرحال ماهیت همه جانبه پزشکی واقعیت مجازی می تواند راهکار هایی برای نگرانی های مطرح شده ارائه دهد.

ابزار جدید واقعیت مجازی برای کشف دارو

اقدام مخاطره آمیز بعضی فراوری نمایندگان داروهای جدید باعث شد تکنولوژی گامی دلگرم نماینده در این راستا بردارد. شرکت انگلیسی C4X Discovery که در زمینه کشف دارو پیشرو بوده و ترکیبی از داروهای جدید را برای اعتیاد مزمن و سرطان ایجاد می نماید، اعتبار لازم برای ساخت ابزار واقعیت مجازی خود با نام 4Sight را تخصیص داده که به داروخانه ها و دانشمندان یاری می نماید ساختار مولکولی ترکیبات دارویی را با فناوری واقعیت مجازی مشاهده نموده و طراحی های جدید دیگری را نیز انجام دهند.

زیست شیمی دانان شرکت C4XD از فناوری واقعیت مجازی برای فراوری داروهایی که می توانند بیماری های عصبی مانند پارکینسون، زوال عقل و بیماری تنفسی مزمن را درمان نمایند، استفاده می نمایند. C4XD از پایگاه داده اختصاصی مجهز خود استفاده نموده و با همکاری شرکت Invidior در کوشش است دارویی فراوری کند که بتواند اعتیاد را درمان کند.

استفاده از واقعیت مجازی برای کاهش میزان عدم موفقیت

محققان شرکت C4X Discovery در حال کار با فناوری های واقعیت مجازی با هدف کاهش میزان شکست ها و هزینه های ناشی از آن هستند. محققان از این فناوری استفاده می نمایند تا بتوانند تجسم داده های چهاربعدی به کار گیرند، با این امید که بتوانند شکل مناسب مولکول را متناسب با هدف خود پیدا نمایند. کریگ فاکس، یکی از مسئولان شرکت C4X گفت: استفاده از ماوس و صفحه کلید برای جابجا کردن و آنالیز مولکول ها بسیار سخت است، اما دریافت آن ها کار را بسیار راحت می نماید.

پیش ازاین، شیمیدانان معمولاً برای کشف داروها، به مدل های دوبعدی تکیه می کردند. اما واقعیت مجازی این امکان را برای دانشمندان و شیمی دانان فراهم نموده است که بتوانند یک مولکول را با جزئیات بسیار ظریف تر مشاهده نمایند، اشکال مختلفی را که می توانند داشته باشند را ردیابی نموده و میزان خطای ناشی از فرآیند کشف دارو را کاهش دهند.

احتمالات نامحدود برای اکتشافات داروهای جدید

فناوری مجازی اکنون به طور گسترده در سراسر دنیا در دسترس است و جای تعجب نیست که این فناوری برای مشخص ترکیبات دارویی جدید موردتحقیق و مطالعه نهاده شده است. صنعت داروسازی فرصت های بی شماری را در زمینه کشف دارو، توان بخشی و تشخیص های مهم فراهم نموده و واقعیت مجازی نیز راه های بسیاری برای تحقیقات پزشکی ایجاد نموده است.

به طور واضح، واقعیت مجازی برای شناسایی داروهای جدید در مقایسه با روینمودهای سنتی در زمینه تحقیقات دارویی، دقیق تر و کارآمدتر است.

آینده فناوری واقعیت مجازی، با توجه به پیشرفت سریع و مقرون به صرفه بودن بسته های سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتری، فرصت های خارق العاده ای را در خود جای داده است. واقعیت مجازی پزشکی روز به روز برای دانشمندان و محققان قابل دسترس تر شده و استفاده از آن در توسعه داروهای جدید سرعت بیشتری به خود می گیرد.

4112/

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12541

به "دنیای تازه کشف داروهای جدید با واقعیت مجازی، داروسازان با این فناوری بی گدار به آب نمی زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای تازه کشف داروهای جدید با واقعیت مجازی، داروسازان با این فناوری بی گدار به آب نمی زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید