شهر گمشده تمدن مایا کشف شد

به گزارش مجله آزمون اول، مردم مایا تا پیش از حمله اسپانیایی ها، بزرگترین تمدن نیمکره غربی زمین را در اختیار داشتند. اخیرا شهر گمشده تمدن مایا در جنگل های مکزیک کشف شده است که اطلاعات بیشتری در رابطه با این جمعیت سرخپوست ارائه می دهد

شهر گمشده تمدن مایا کشف شد

به گزارش گجت نیوز، باستان شناسان پیروز شدند به جامانده های شهر گمشده تمدن مایا را در جنگل های شبه جزیره یوکاتان مکزیک پیدا نمایند. در این شهر تعدادی هرم بزرگ وجود دارد که در طول دوره کلاسیک تمدن مایا یعنی بین سال های 250 تا 1000 میلادی ساخته شده اند.

فناوری باستان شناسان را به شهر گمشده تمدن مایا در مکزیک رساند

این منطقه باستانی حدود 50 هکتار را پوشش می دهد و به خاطر ستون های سنگی فراوانی که در آن قرار گرفته است، Ocomtun نام گرفته است. این واژه در زبان بومیان مایایی یوکانان معنی ستون سنگی را می رساند.

اما این شهر گمشده چطور پیدا شد؟ باستان شناسان در حال نقشه برداری از این منطقه با استفاده از هواپیما بودند. در این روش میلیاردها لیزر از هواپیما به سمت جنگل پرتاب می شود و آسیبی به بافت های باستانی وارد نخواهد کرد. این روش لایدار نام دارد و می تواند به راحتی سازه های انسانی پنهان شده زیر بافت های گیاهی را آشکار کند.

در ابتدای کار نیز لیزرها توانستند چند سازه هرمی شکل را که ارتقاع بلند ترین آنها به 15 متر می رسید، پیدا نمایند. آنالیز های باستان شناسان نشان داد که این شهر گمشده تمدن مایا برای افراد ساکن در مکزیک ارزش بالایی داشته است. تمدن مایا شهرهای متعددی در جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی ساخته است و در هزاره اول میلادی در اوج خود به سر می برد. همین نیز دانشمندان را ترغیب کرد که با پای پیاده به این منطقه رفته و آن را به طور مفصل آنالیز نمایند.

ظاهرا مردم مایا سه میدان بزرگ در این شهر داشتند که در آن به داد و ستد و فروش کالا مشغول می شدند. بعلاوه زمینی را برای انجام بازی های توپی آماده نموده بودند. علاوه بر اینها، باستان شناسان توانستند یک سازه پیچیده که شامل ساختارهای کشیده و با ارتفاع کم می شد را کشف نمایند. این ساختارها در دایره های متحد المرکز کنار هم قرار گرفته اند.

هرچند که هنوز کاربرد این مکان کاملا معین نشده است. بعضی بر این باورند که ساکنین شهر گمشده تمدن مایا در مکزیک از آن برای تجمع و انجام مراسم مذهبی استفاده می کردند و بعضی دیگر نیز کاربردهای مالی را محتمل می دانند. اما بیایید کمی بیشتر با تمدن مایا آشنا شویم.

نگاهی کوتاه به تمدن مایا

مردم مایا سرخ پوست هایی بودند که جنوب مکزیک، گواتمالا و بلیز را تحت کنترل خود داشتند. اگرچه تمدن آنها به واسطه حمله نظامی سقوط کرد، اما فرهنگشان ادامه یافت و هم اکنون نیز بیش از 5 میلیون نفر به گویش های مختلف مایایی صحبت می نمایند. البته این افراد با زبان اسپانیایی هم آشنایی کامل دارند.

در سال 1500 پیش از میلاد مردم مایا در روستاها ساکن شدند و به کشاورزی رو آوردند. هرچند که به تدریج پیشرفت کردند و از سال 200 میلادی ساخت شهر را در دستور کار خود قرار دادند. شهرهایی که شامل معابد، اهرام، کاخ ها، زمین های بازی و میدان های داد و ستد می شد. آنها به طور گسترده به استخراج سنگ می پرداختند و سنگ ها را نیز با ابزارهای تیزتر به شکل دلخواه در می آوردند.

بعلاوه نشانه های باستان شناسی یافت شده در شهر های گمشده تمدن مایا در مکزیک نشان می دهد که آنها از روش های پیشرفته آبیاری و کرت بندی برای بهبود محصولات کشاورزی بهره می بردند. از دیگر دستاوردهای تمدن مایا می توان به سیستم خط هیروگلیف خاص و تقویم نجومی پیچیده اشاره نمود. مردم مایا توانسته بودند از پوسته داخلی درختان انجیر وحشی نوعی کاغذ به دست آوردند. آنها مسائل مهم خود را با خط هیروگلیف روی این کاغذها یادداشت می کردند و در نهایت آنها را به شکل کتاب در می آوردند.

علاوه بر اینها تمدن مایا علاقه زیادی به ساخت مجسمه و نوشتن روی سنگ داشت. در واقع اصلی ترین منبع اطلاعات دانشمندان از مردم مایا نیز به همین سنگ نوشته ها برمی شود. تمدن مایا در اوج شکوفایی خود دارای بیش از 40 شهر بود که هرکدام از آها بین 5 هزار تا 50 هزار نفر را در خود جا داده بودند. پس از سال 900 میلادی مردم تمدن کلاسیک مایا شهرهای خود را رها کردند و در نتیجه جنگل های انبوه آنها را پوشاند.

همین نیز باعث شده که امروزه دانشمندان با استفاده از تکنولوژی لایدار در پی شهر های گمشده تمدن مایا در مکزیک باشند. در خصوص رها کردن ناگهانی شهرها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. بعضی از کارشناسان خشکسالی را عامل اصلی می دانند و بعضی دیگر درگیریهای داخلی و ناامن شدن خطوط مواصلاتی را تاثیرگذار به حساب می آورند.

دوره دوم تمدن مایا بین سال های 900 تا 1519 میلادی شکل گرفت. در این مدت شهرهای بزرگ برای چندین قرن شکوفایی را تجربه کردند. هرچند که اینبار پس از شکست از استعمار اسپانیا، مردم مایا شهرهای خود را رها نموده و به روستاها پناه آوردند. دیگر هرگز تمدن مایا به صورت یک حکومت مستقل جلوه نکرد؛ زیرا بیشتر مردم مایا به کشاورزی اشتغال پیدا کردند و صرفا آداب مذهبی پیشینیان خود را ادامه دادند.

یافته های باستان شناسی نشان می دهد که دین مردم مایا بر اساس مجموعه ای از خدایان طبیعت از جمله خدای خورشید، ماه، باران و غلات بوده است. بعلاوه یک گروه از کاهنان نیز روی اجرای آدام و رسوم مذهبی پیچیده آنها نظارت می کردند. مایاها در ریاضیات و نجوم نیز بسیار پیشرفت نموده بودند و می توانستند محل دقیق ماه و زهره را در زمان های مختلف محاسبه نمایند. آنها بعلاوه زمان خورشیدگرفتگی های مختلف را با دقت بالا پیش بینی نموده بودند.

بنابراین می توان گفت که شهر گمشده مایا در مکزیک نماینده یک تمدن بزرگ است.

منبع: فرارو
انتشار: 16 تیر 1402 بروزرسانی: 16 تیر 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 42174

به "شهر گمشده تمدن مایا کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر گمشده تمدن مایا کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید