قبل از خرید انواع مختلف ورق و لوله حتما محتوای زیر را بخوانید

به گزارش مجله آزمون اول، خبرگزاری خبرنگاران- مهم ترین اطلاعاتی که میبایست برای محاسبه قیمت لوله مانیسمان در دسترس داشته باشیم وزن و ضخامت لوله ها هستند. جهت آنالیز ضخامت لوله مانیسمان نیاز به جدول های وزنی نیاز داریم. این جدول ها به دو شکل متریک و اینچی در دسترس هستند.

قبل از خرید انواع مختلف ورق و لوله حتما محتوای زیر را بخوانید

محاسبه نرخ لوله مانیسمان با استفاده از جدول

در ابتدا برای یافتن ضخامت لوله مورد نظر میبایست سایز لوله را در ردیف عمودی جدول پیدا کنیم. بعد از این مرحله رده لوله را در قسمت بالا و ردیف عمومی جدول پیدا کنید، امتداد سایز لوله و رده یک خانه از جدول را پیدا کنید. سایز لوله در آن خانه نوشته شده است.

در خانه های این جدول به طور معین دو عدد وجود دارد که عدد بالا نشان دهنده ضخامت و عدد پایین وزن در مبنای هر متر از لوله، در آن سایز و رده گفته شده است. جهت انتخاب ضخامت مناسب لوله میبایست میزان خوردگی در سیستم لوله کشی را هم در نظر داشته باشید.

اگر میزان خوردگی بیشتر از 6 میلی متر از ضخامت لوله را از بین ببرد، این مسئله به معنای انتخاب نادرست شما در رابطه با جنس لوله است. در نتیجه میبایست در انتخاب خود تجدید نظر کنید.

انواع مختلفی در روش های ساخت لوله های فولادی وجود دارد که هر کدام موثر در معین قیمت لوله هستند.

  • روش بدون درز
  • روش جوش دادن
  • روش قالب گیری

در فرایند روش بدون درز یا روش قالب خمیری شکل، فولاد مذاب را وارد قالب می نمایند. بعد از آن به لوله شکل می دهند. در انجام این روش لوله هایی با قطر 500 میلیمتر فراوری خواهند شد. این لوله ها که دارای کیفیت بالایی نسبت به سایرین هستند موجب تفاوت در هزینه آن ها می شود. در نتیجه قیمت لوله مانیسمان بیشتر است.

با ورق سرد که اصطلاحا ورق روغنی نامیده می شود آشنا شوید

ورق روغنی در بازارهای تجاری با نام ورق سرد معروف هستند. دلیل اصلی این نامگذاری به جهت شکل ظاهری این محصول است. این ورق ها توسط نورد سرد فراوری می شود. پس از طی شدن فرایند فراوری به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از زنگ زدگی این ورق ها را روغن کاری می نمایند.

به صورت کلی در حوزه صنعت فولاد به ورق هایی که با نورد گرم فراوری شده ورق سیاه و به ورق هایی که با نورد سرد فراوری شده باشد ورق روغنی می گویند. این ورق ها در اصل پایه ساخت ورق گالوانیزه هستند.

کاربرد ورق سرد در صنعت

این ورق معمولا به دلیل ظاهر شکیلی که دارند در کارهایی که نیاز به ظاهر زیبا داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. برترین ویژگی این محصول مقاومت بالای آن است که باعث کاربرد متنوع آن در صنعت شده است. در ادامه چند مورد از کاربردهای این ورق را برای شما ذکر می کنیم.

  • استفاده در مصالح ساختمانی
  • استفاده در بدنه خودرو
  • استفاده در صنعت ساخت لوازم خانگی
  • ساخت انواع قفسه
  • ساخت انواع پانل ها

ابعاد مختلف ورق روغنی در بازار

ضخامت این ورق ها در محدوده 3-0.3 میلی متر است. عرض استاندارد آن ها در محدوده 125-100 میلی متر تعریف شده است. این ورق ها را می توانیم در سه سایز و اندازه استاندار به شکل زیر دسته بندی کنیم.

  • ورق1.1830 میلی متر
  • ورق 2.2440 میلی متر
  • ورق 3.3050میلی متر

از دیگر فاکتورهای دسته بندی ورق ها آلیاژ آن ها خواهد بود. تقسیم بندی ورق سرد بر اساس آلیاژ به این صورت است.

  • معمولی st12
  • نیمه کشش st13
  • فوق کشش st14

کارخانه های فراورینماینده داخلی و خارجی ورق ها

  • فولاد مبارکه
  • هفت الماس
  • فولاد درخشان
  • فولاد غرب
  • قزاق
  • کره
  • چین
  • ایثار هند

انواع ورق های استیل 316

ورق استیل 316 در بازار در دو نوع 316 و 316 L فراوری می شوند. دلیل نام گذاری ورق استیل 316 L به این علت است که در فراوری این نوع ورق استیل مقدار کربن کمتری نسبت به ورق 316 استفاده شده است. L به کار رفته در انتهای نام آن به معنی Low Carbon اشاره می نماید.

هر دو نوع این ورق ها دارای مقاومت خوردگی بسیار بالایی هستند. این ویژگی مقاومت با افزایش دما در ساختار آن ها بیشتر خواهد شد. گفتنی است که در دماهای بالا آن ها دچار مقدار کمی انبساط در ساختار خود شده و کشیده خواهند شد.

میزان کربن کمتر در ساختار ورق استیل 316L باعث شده تا این ورق برای استفاده در صنعت جوشکاری مقاومت بهتری از خود نشان دهد و دچار پوسیدگی نشود. هرچند که بازپخت کردن ورق 316 هم می تواند این خاصیت را تا مقدار زیادی در آن تقویت کند.

ویژگی های ورق استیل 321

این ورق نگیر هستند که با افزودن آلیاژ تیتانیوم به ساختار اصلی آنها استیل فراوری می شود. مثل بسیاری دیگر از انواع ورق های نگیر، در زمان جوشکاری بسیار مقاوم بوده و کاربرد های زیادی دارد. از ویژگی های این ورق می توان به این موارد اشاره نمود که مقاومت بالا در برابر خوردگی، فشار جریان آب شهری و یا رطوبت محیط از خود نشان داده و در مواجهه با اکسیداسیون هم ماندگاری خوبی از خود نشان داده است.

ویژگی ورق استیل 309S

ورق 309 S با ترکیب آلیاژهایی که در خود دارد استحکام قابل توجهی را در برابر خوردگی در دمای بالا از خود نشان می دهد از همین جهت در صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. این ورق در شرایطی که به صورت متناوب از آن استفاده شود، می تواند در مقابل اکسیداسیون در دمای 1038 درجه سانتیگراد مقاومت مطلوبی داشته باشد. این ورق در محیط های گوگردی تا دمای 1000 درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می گیرد و به جهت داشتن کروم بالا و نیکل پایین است.

جمع بندی و نتیجه مقاله

مهم ترین اطلاعاتی که میبایست برای محاسبه قیمت لوله مانیسمان در دسترس داشته باشیم وزن و ضخامت لوله ها هستند. جهت آنالیز ضخامت لوله مانیسمان نیاز به جدول های وزنی نیاز داریم. این جدول ها به دو شکل متریک و اینچی در دسترس هستند.

به صورت کلی در حوزه صنعت فولاد به ورق هایی که با نورد گرم فراوری شده ورق سیاه و به ورق هایی که با نورد سرد فراوری شده باشد ورق روغنی می گویند. این ورق ها در اصل پایه ساخت ورق گالوانیزه هستند.

ورق های استیل دارای مقاومت خوردگی بسیار بالایی هستند. این ویژگی مقاومت با افزایش دما در ساختار آن ها بیشتر خواهد شد. ورق استیل 316 در بازار در دو نوع 316 و 316 L فراوری می شوند و پرفروش ترین نوع ورق های استیل هستند.

پیشنهاد ما به شما برای خرید انواع آهن آلات ساختمانی، فروشگاه آنلاین آهن آلات شهر آهن است زیرا با توانایی فراوان خود تجربه ای فراموش نشدنی از خرید را برای شما رقم خواهد زد.

مقاله برگرفته از وب سایت فروشگاهی شهر آهن به آدرس وب سایت https://www.shahrahan.com/

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 21203

به "قبل از خرید انواع مختلف ورق و لوله حتما محتوای زیر را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از خرید انواع مختلف ورق و لوله حتما محتوای زیر را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید