چگونه اسفناج را در خانه پرورش دهیم؟

به گزارش مجله آزمون اول، اسفناج یک سبزی حاوی انواع مختلفی از ویتامین ها و سایر مواد مغذی است. از ویتامین ها و مواد مغذی موجود در اسفناج می توان به ویتامین K، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین A، منگنز ، اسید فولیک ، آهن ، پتاسیم و اندازه زیادی فیبر غذایی اشاره نمود. اسفناج نیز مانند کاهو نقش مهمی در تغذیه انسان دارد. اسفناج اغلب به مدیریت دیابت و پیشگیری از سرطان نیز یاری می نماید. بعلاوه با آسم مبارزه نموده و فشار خون افراد را کاهش می دهد. استخوان ها را قوی نموده و پوست و موی سالم را حفظ می نماید. از آنجایی که اسفناج یک سبزی همه کاره است پرورش آن در خانه پرفایده خواهد بود. در این مقاله با مراحل پرورش اسفناج در خانه آشنا می شوید.

چگونه اسفناج را در خانه پرورش دهیم؟

برترین آب و هوا برای پرورش اسفناج

اگر در خانه باغ یا باغچه دارید ، اسفناج پرورش دهید. شرایط رشد اسفناج هم برای یک باغ بزرگ و هم برای گوشه یک باغچه کوچک یکسان است. قبل از پرورش اسفناج لازم است بدانید که چه زمانی باید اسفناج بکارید. سوالاتی مانند زمان مناسب برای کاشت اسفناج و اینکه چه مدت طول می کشد تا اسفناج بکارید بسیار حیاتی است. اسفناج در هوای خنک برترین رشد را دارد.

نحوه پرورش اسفناج

سوال دومی که به فکر شما می رسد نحوه پرورش اسفناج است. در صورت تمایل می توانید اسفناج را به صورت بذر یا نهال بکارید. اسفناج گیاهی با رشد سریع است که می تواند ظرف یک ماه پس از کاشت برای برداشت آماده گردد. اگرچه اسفناج به هوای خنک احتیاج داشته و برترین رشد را در بهار یا پاییز دارد ؛ اما مهم است که آن را در جایی بکارید که نور کامل یا جزئی خورشید را دریافت کند و از زهکشی مناسب خاک و داشتن PH طبیعی مطمئن شوید.

برترین زمان برداشت اسفناج

اسفناج چهار تا شش هفته پس از کاشت قابل برداشت است. وقتی متوجه شدید که برگ ها به اندازه کافی بزرگ هستند می توان آن را برداشت کرد. بسیار مهم است که بدانید برگ های اسفناج پس از برداشت ، نسبت به گاز اتیلن فراوری شده به وسیله بسیاری از میوه ها بسیار حساس هستند. پس از برداشت برگ های اسفناج ، از نگهداری آن در یخچال خودداری کنید. در ادامه نحوه پرورش اسفناج ، شرایط کاشت و نگهداری از آن را یاد خواهید گرفت.

مرحله 1- زمین را آماده کنید

قبل از آغاز پرورش اسفناج در خانه ، باید محل مناسبی برای کاشت در نظر گرفته گردد. باید بدانید که آیا خاک برای کاشت کافی و حاصلخیز است یا خیر. برای اینکه بفهمید خاک شما برای کاشت کافی است یا نه ، می توانید از یک متخصص یاری بگیرید. پس از رسیدن به این هدف ، می توانید آغاز به برنامه ریزی برای رشد اسفناج در خانه خود کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که خاک را برای کاشت آماده کنید. برای آماده سازی برای کاشت ، جمع آوری خاک ، هوادهی و تهیه خاک کافی از نظر مواد معدنی اساسی ترین مرحله پرورش اسفناج است. ابتدا با استفاده از بیل ، هر گونه علف و زباله را از محل کاشت بردارید. این کار مهم است ؛ زیرا علف های هرز برای مواد مغذی با هم رقابت می نمایند و زباله ها باعث آشفتگی منطقه می شوند.

خاک را با شل کردن آن آماده کنید. هدف این است که جا برای دانه اسفناج باز گردد. به یاد داشته باشید که برای رشد خوب اسفناج ، خاک باید زهکشی خوبی داشته و از نظر نیتروژن بسیار غنی باشد. از کمپوست طبیعی برای به دست آوردن خاک غنی از نیتروژن بهره ببرید. لذا ورمی کمپوست را انتخاب نموده و یا مواد غذایی که در یخچال به جای مانده را به خاک اضافه نمایید تا خاک غنی از نیتروژن به دست آورید.

مرحله 2- کود آلی را اضافه نمایید

کودهای آلی به طور طبیعی فراوری می شوند و حاوی کربن هستند. کود برای گیاه برای تامین مواد مغذی و حفظ رشد گیاه مورد احتیاج است. کود آلی به غنی سازی خاک یاری نموده و آن را برای پرورش اسفناج مناسب می نماید. بنابراین ، کود آلی برای تامین مواد مغذی لازم برای اطمینان از جوانه زنی خوب بذر لازم است.

در حالی که کودهای آلی اولین انتخاب هستند ، از کودهای شیمیایی قندی نیز می توانید برای به دست آوردن خاک غنی از نیتروژن در زمان کوتاه تری بهره ببرید. این کود که مورد علاقه کشاورزان بوده ، سرشار از نیتروژن و بعلاوه ویتامین ها و مواد معدنی است.

مرحله 3- کود را با خاک مخلوط کنید

برای پرورش اسفناج ، مهم است که کود را با خاک مخلوط کنید تا مطمئن شوید که کود فقط روی خاک نمی نشیند. کود باید زیر خاک و نزدیک به ریشه باشد. اگر نمی توانید یک مخلوط ایده آل به دست آورید و یک محیط رشد ایده آل برای اسفناج فراهم کنید ، باید اندازه خاک را با توجه به نوع کود مورد استفاده مشخص نمایید. اگر از خاک در مقیاس مناسب استفاده نکنید ، نهال های اسفناج شما به طور ایده آل رشد نمی نمایند.

مرحله 4- نهال اسفناج را بکارید

هنگام کاشت نهال اسفناج دقت کنید که ریشه آن زیر زمین باشد و ریشه آن با خاک و کود پوشانده گردد. نکته دیگری که در پرورش اسفناج باید به آن توجه کنید این است که ریشه نهال اسفناج به منطقه زهکش نزدیک نباشد. زمانی که نهال اسفناج در عمق ایده آل باشد در مدت زمان کوتاهی رشد نموده و در مدت کوتاهی به زمان برداشت می رسد.

مرحله 5- اسفناج را آبیاری کنید

اکنون که می دانید اسفناج در یک منطقه خنک به خوبی رشد می نماید ، خاک باید با آبیاری منظم مرطوب نگه داشته گردد تا اسفناج به خوبی در خانه شما رشد نماید. اندازه آبیاری فقط به رطوبت محیط بستگی دارد. اگر در یک منطقه خنک رشد می نماید ، گیاه را روزانه آبیاری کنید ؛ اما اگر همواره درجه حرارت بالاست ، حداقل دو بار در روز خاک را خیس نمایید. پس از انجام این مراحل ، اسفناج خود را حدود 4 تا 6 هفته بعد برداشت کنید.

مرحله 6- برداشت اسفناج

برای پرورش اسفناج ، وقتی محصول شما به درستی برداشت گردد ، شانس زیادی برای رشد مجدد اسفناج برای برداشت های متعدد وجود دارد. اسفناج توانایی بازسازی برگ های خود را دارد. بنابراین در طول برداشت می توانید از یک قیچی برای بریدن برگ اسفناج از زمین بهره ببرید. هنگام برش مراقب باشید ؛ زیرا نمی خواهید به گیاه آسیب برسانید و از رشد مجدد آن برای برداشت بیشتر جلوگیری نمایید. شما می توانید چندین برگ را در یک زمان برداشت کنید. همه اینها به احتیاج برگ اسفناج بستگی دارد.

نکته مهم در برداشت اسفناج

اگر فقط به چند برگ احتیاج دارید ، از یک قیچی معمولی یا قیچی باغبانی برای کوتاه کردن برگ ها از ساقه بهره ببرید ؛ اما اگر لازم است همه برگ ها را به یکباره برداشت نمایید ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کل گیاه را از پایه جدا کنید. نکته دیگری که هنگام برداشت اسفناج باید به آن توجه کنید این است که ابزار برشی که برداشت می کنید استریل باشد.

اگر تیغه برش را به اندازه کافی استریل نکنید ، نهال اسفناج با باکتری آلوده می گردد. این امر بعلاوه برداشت اسفناج را در آینده به خطر می اندازد. به همین علت ، باید ابزارهای برشی را که در هنگام برداشت از آنها استفاده می کنید ، با دقت تمیز و استریل نمایید.

منبع: اتاق
انتشار: 31 تیر 1402 بروزرسانی: 31 تیر 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 42303

به "چگونه اسفناج را در خانه پرورش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اسفناج را در خانه پرورش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید