تحلیل بورس بر اساس میزان ورود پول حقیقی، تحلیلی از مهندس اسماعیل افشار،کارشناس ارشد امور اقتصادی

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران- قیمت در بورس مثل همه بازارها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. به عبارت دیگر همه پارامترهای تاثیرگذار در این بازار، از اخبار و تحولات سیاسی گرفته تا انگیزه های روانی و اجتماعی که باعث توجه به یک بازار یا بی اعتمادی به آن می شود، در وهله اول تاثیر خود را بر عرضه (مقدارکالاوخدماتی که تولیدکنندگان حاضرنددرقیمتهای مختلف دراختیارمصرف کنندگان قراردهند) و تقاضا (مقدارکالاوخدماتی که مشتریان باتوجه به قیمت کالادرخواست می کنند) می گذارد و تغییرات کمی در میزان این دو فاکتور، نهایتا بازار را درقیمت ومقدارمعینی به تعادل می رساند.

تحلیل بورس بر اساس میزان ورود پول حقیقی، تحلیلی از مهندس اسماعیل افشار،کارشناس ارشد امور اقتصادی

با توجه به اینکه بورس در ماه های اخیر برخلاف فرایندی که در چهار ماه آغازین سال داشت، شرایطی مطلوب برای سرمایه گذارانش نداشته است، این سوال شاید مهمترین سوال سرمایه گذاران بازار سرمایه است که آیا می توان به انتها این فرایند امیدوار بود و توقع رونق دوباره بورس را داشت. یکی از بهترین راه ها برای پاسخگویی به این سوال بررسی میزان عرضه و تقاضا در این مدت است زیرا همچنان که در بالا بیان شد برآیند همه فاکتورها و عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی و … (که شاید شمارش و تحلیل همه آنها ممکن نباشد) در عرضه و تقاضا نمود می یابد. خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی دو دسته قابل تفکیکی هستند که عرضه و تقاضا را در بورس شکل می دهند. حقوقی ها اگرچه می توانند در کوتاه مدت و گاهی به شکل انفجاری، یک سهم را دچار افت یا افزایش قیمت کنند اما این حقیقی ها هستند که در درازمدت و با گستردگی همه بازار، عرضه و تقاضا را شکل می دهند و قیمت ها را معین می کنند.

به این ترتیب برای پاسخگویی به سوال بالا، می توان به طور معین سراغ ورود و خروج پول توسط افراد حقیقی در بازار بورس رفت و نشان داد که فرایند عرضه و تقاضا در بورس چه سمت و سویی دارد؟

بررسی ورود پول حقیقی به بورس نشان می دهد که از آغاز سال تا 20 مرداد ورود پول حیقیقی به طور مستمر به بورس ادامه داشت و تنها استثنا در این میان روزهای انتهای اردیبهشت ماه و آغاز خرداد ماه بود که دقیقا در آن مقطع بورس دچار ریزش شد. به این ترتیب در فروردین ماه بیش از 21 هزار میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد. این عدد در اردیبهشت ماه به 30 هزار میلیارد تومان رسید و در خرداد ماه نیز با ورود 12 هزار میلیارد تومان دیگر مجموعا 62 هزار میلیارد وارد بورس شد. در انتها تیرماه ، محموع پولهای حقیقی وارد شده به بورس بیش از 100 هزار میلیارد تومان بود و این رقم تا 15 مرداد به مرز 140 هزار میلیارد تومان رسید. هفته کاری بعد از این تاریخ (19- 22 مرداد) اولین نشانه های اصلاح در بورس بر اساس خروج پول حقیقی از بورس نمایان شد. از این تاریخ به بعد تا انتها شهریور در بیشتر روزها میزان خروج پول حقیقی از بورس بیش از ورود پول جقیقی بود و به این ترتیب در این مدت بیش از 22 هزار میلیارد تومان از بورس خارج شد.

این فرایند به همین صورت تا 14 مهر هم ادامه داشت اما میزان خروج پول حقیقی در دو هفته آغازین مهر ماه نسبت به ماه قبل کمتر بود. به طوری که خروج پول در این دو هفته کمتر از 8 هزار میلیارد تومان بود. اما آنچه بیشتر مدنظر این یادداشت است ، میزان ورود و خروج پول حقیقی در ده روز اخیر در بورس است. از پانزدهم مهر تا 23 مهر، بازار سرمایه مجموعا 7 روز کاری داشته است که در چهار روز از این هفت روز ورود پول حقیقی بیشتر از خروج پول بوده است که این شرایط در طول دو ماه اخبر بی سابقه است. همچنین این شرایط باعث شده که میزان پول حقیقی وارد شده به بورس در طول این مدت در مجموع رشد مختصری داشته باشد که مجموعه این شرایط نشان می دهد که فرایند خروج بالای پول حقیقی از بورس انتها یافته و به این ترتیب می توان انتها دوران اصلاح یا کاهش ارزش بازار سرمایه را گفت و پیش بینی کرد که از هفته پیش رو، بورس حرکت صعودی خود را - البته با شیب ملایم - آغاز خواهد کرد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 17888

به "تحلیل بورس بر اساس میزان ورود پول حقیقی، تحلیلی از مهندس اسماعیل افشار،کارشناس ارشد امور اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل بورس بر اساس میزان ورود پول حقیقی، تحلیلی از مهندس اسماعیل افشار،کارشناس ارشد امور اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید