تصمیمات خلق الساعه به برندکشی منجر می گردد

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران : مسائل موجود در حوزه سیاست گذاری و بخشنامه های غیر کارشناسی و خلق الساعه به برندکشی و حذف بازارهای صادراتی منجر می گردد و چنان ریسک های غیرمترقبه و جدید به فعالان مالی وارد می نماید که فرصتی برای ایجاد ظرفیت تازه در عرصه سرمایه گذاری، صادرات و برندسازی ایجاد نمی گردد.

تصمیمات خلق الساعه به برندکشی منجر می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام این خبر گفت: اگر در اندیشه سامان دادن به شرایط معیشتی جامعه هستیم، نقطه شروع این اقدام و تحقق همه کوشش ها، در حمایت از عرصه صادرات است. مالی که بر صادرات رو به رشد متکی باشد، جهت تعالی را طی خواهد نمود و از برکات آن جامعه نیز منتفع خواهد شد.

غلامحسین شافعی در بیست و پنجمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد اضافه کرد: امروز مکرر هر سه قوه از معیشت مردم سخن می گویند اما توجه داشته باشید که حل مسائل مالی و معیشتی جامعه در گرو توسعه مالی است و این مقوله نیز با توسعه فراوری در پیوند بوده و رشد و تعالی فراوری نیز به توسعه صادرات منوط است و تحقق این مؤلفه را هم باید در گرو حمایت و تشویق صادرنمایندگان بدانیم.

او تاکید نمود: مسئولان نباید فراموش نمایند که بار عدم توسعه صادرات کشور، بر دوش معیشت مردم قرار می گیرد چراکه این جنس مباحث به مثابه حلقه های زنجیر در عرصه اقتصاد، به همدیگر پیوند خورده اند.

شافعی یادآور شد: بارها تاکید نموده ایم که تجارت خارجی و امنیت نیز رابطه ای مستقیم دارند. کشورهایی که کالا میان مرزهایشان در حال مبادله است یا ظرفیت سرمایه گذاری خارجی را فراهم می نمایند، در عرصه تعاملات سیاسی و بین المللی خود نیز بااحتیاط بیشتری عمل کرده و از منافع مالی خود به واسطه اختلافات سیاسی چشم نمی پوشند.

جای برندسازی در کشور ما، برندکُشی رقم می خورد

رئیس مجلس بخش خصوصی در ادامه به موضوع عدم وجود شرکت های عظیم صادراتی، اشاره ای داشت و گفت: هر بار فرصت تجاری ارزشمندی ایجاد شد (به مثابه گشایش هایی که در بازار روسیه فراهم آمد)، این ایراد را مطرح کردند که عدم وجود شرکت های عظیم صادراتی یکی از مسائل ایران در تجارت با این کشور است اما به واقع ناپایداری قوانین، مجالی برای ایجاد چنین ساختارهایی فراهم نکرده و تجار ما مکرر سرمایه خود را به واسطه تصمیمات خلق الساعه، درخطر می بینند.

شافعی ادامه داد: متأسفانه به جای برندسازی در کشور ما، برندکشی رقم می خورد به دفعات دیده ایم و شنیده ایم که یک فعال مالی، عمر خود را صرف توسعه و حضور در یک بازار بین المللی و جلب اعتماد مشتریان خارجی خود کرده اما یک مقررات یا بخشنامه یا دستورالعمل جدید (بی توجه به شرایط بخش خصوصی) صادرات کالای او را ممنوع و تجارت وی را نابود کرده است. همین حالا هم نمی دانیم اگر امشب سر بر بالین بگذاریم، فردا صبح با چه شوک جدیدی روبرو خواهیم شد. در چنین شرایطی، سرمایه گذاری لازم برای ایجاد شرکت های عظیم صادراتی و برندسازی در این عرصه، پر ریسک تلقی می گردد و طبیعتاً افراد سمت وسوی آن نمی فرایند.

او تاکید نمود: تا سیاست گذاری های ما از این جنس بی ریشگی رنج می برد، ظرفیت تازه و شاخصی در عرصه سرمایه گذاری و صادرات شکل نمی گیرد.

آنالیز مشکل هزینه های حمل ونقل

رئیس مجلس بخش خصوصی، در ادامه با تقدیر از کوشش های کمیسیون تجارت اتاق مشهد در پیگیری مسائل فعالان حوزه تجارت خارجی این استان، اعلام کرد: تاکید ما این است که کمیسیون های تخصصی اتاق ها بر چند موضوع تعیین تمرکز یافته و در باب آن یک بسته پیشنهادی کارآمد، با اخذ نظر متخصصان آن حوزه، تدوین نمایند.

او توضیح داد: یکی از مسائل حوزه صادرات با موضوع حمل ونقل پیوند خورده است. بحث تأمین واگن صادراتی و هزینه های آن، موضوعی است که بارها در جلسات مختلف و با حضور مقامات دستگاه های متولی آنالیز شده اما راه به جایی نبرده است. اگر قرار باشد که بخش خصوصی به موضوع چاره جویی و حتی سرمایه گذاری برای تأمین این واگن ها و یا هر سیستم حمل ونقل تجاری دیگر ورود کند، باید برای آن مجموعه ای از راهکارهای آنالیز و بسته ای کارشناسی ارائه گردد تا سرمایه گذاری های مذکور به درستی راهنمایی شده و با دقت انجام بگیرند.

رئیس اتاق ایران در بخشی از سخنان خود، با اشاره به بحث بازگشت ارز، از مصوبه 177 شورای سران سه قوه به عنوان یک ظرفیت مطلوب برای گره گشایی از برخی مسائل بخش خصوصی و صادرنمایندگان یاد کرد و گفت: البته اختلافاتی بین مصوبه 177 شورای سران سه قوه با آخرین بخشنامه بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز به چرخه مالی وجود داشت. به همین دلیل، موضوع را در جلسات مشترکی با وزارت صنعت آنالیز کردیم و ماحصل سلسله نشست های مشترک در این حوزه، پیشنهادات کاربردی برای اصلاح گری در این بحث بود.

به عقیده شافعی، توجه وزارت صنعت به پیشنهادات بخش خصوصی قابل توجه است و هماهنگی بانک مرکزی با این وزارتخانه، انتظار گشایش های جدید را ایجاد نموده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 20875

به "تصمیمات خلق الساعه به برندکشی منجر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیمات خلق الساعه به برندکشی منجر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید